Gunpei Yokoi – prawda o odejściu twórcy Game Boya z Nintendo

Był 1965 rok gdy Gunpei Yokoi tuż po studiach dołączył do ekipy Nintendo. Przez lata jego wiernej służby firma dokonała wielu skoków jakościowych i sukcesów – do których Yokoi mocno się dołożył. Jego najjaśniejszymi produktami był Duck Hunt, Game & Watch oraz przenośna potęga, Game Boy.

Gunpei Yokoi w swoich projektach od samego początku łączył minimalizm z ekonomią. Tworzył je tak, by finalny produkt kosztował jak najmniej i znalazł się w zasięgu budżetu zwykłego konsumenta. Symbolem takiego projektowania może być Lefty RX – zdalnie sterowany samochodzik, robiony po kosztach tak bardzo, że mógł skręcać jedynie w lewo… co nie przeszkodziło dzieciakom w tworzeniu zawodów, specjalnych torów i wzajemnej rywalizacji.

Mimo wielu tego typu wynalazków, b
iografia Yokoi’ego jest rozpatrywana pod kątem dwóch wydarzeń: epickiej porażki Virtual Boya i niesamowitego sukcesu Game Boya. Dla wielu osób to właśnie niepowodzenie „gogli VR” spowodowało, że Yokoi został zmuszony do odejścia z Nintendo w 1996 roku. Opinia ta stała się powszechna, jednak Virtual Boy to produkt swoich czasów, tworzony według filozofii, która napędzała inne projekty twórcy.

Virtual Boy w 1995 nie był na pewno najlepszą, najwygodniejszą zabawką do gry, ale oferował wrażenia wirtualnej rzeczywistości za 180 dolarów. Nawet w swej prymitywnej formie musiało to robić wrażenie, gdy porównamy to ze sprzętami z tamtych czasów zdolnymi do emulacji VR (zwykle były to ogromne komputer-szafy przewożone po miastach jak cyrk objazdowy, jedna z atrakcji w parkach rozrywki). Niestety braki w technologii i samych grach położyły ten, zbyt śmiały jak na tamte czasy projekt.

Uznano zatem, że odejście z firmy  Yokoi’ego w 1996 było rezultatem tego niepowodzenia. Jego wypowiedź z japońskiego magazynu Bungeishunju (niedawno opublikowano go online) pokazuje jednak, że decyzja była podjęta wcześniej:

„Po ukończeniu studiów przez całe życie pracowałem w Nintendo. W wieku 55-lat chcę jednak spróbować nowej pracy, która da mi jeszcze więcej wolności w realizacji moich pomysłów. Chciałbym być niezależny.”


Niestety po założeniu swojej firmy Koto Laboratory, Gunpei zdążył tylko popracować z Bandai przy projektowaniu WonderSwana. Jego idee są zresztą mocno widoczne w tym sprzęcie, który w wielu aspektach radził sobie o wiele lepiej od GameBoya. Niestety nie dożył premiery handhelda, ginąc tragicznie w wypadku samochodowym w 1997 roku. Była to bardzo smutna data dla całej branży gier, która straciła wielkiego wizjonera i pasjonata.

W takich chwilach, w momentach podsumowań możemy też z łatwością zauważyć na czym zbudowany jest sukces Nintendo. Ta firma ma niesamowitą zdolność do wyłapywania takich talentów. I miejmy nadzieję, że zawsze ją będą mieć.


cascad